נרשם בגוף

מסר שקראתי בספר מעולה שנקרא "נרשם בגוף" של בסל ואן דר קולק ומתחבר מאוד לעבודה שלי בקליניקה ואני רוצה להרחיב עליו כי לא כל טראומה היא משהו מאוד גדול, כמו מלחמה או אונס .

טראומה יכולה להיות סיטואציה של השפלה חברתית בבית הספר, מילה לא יפה שאחד המורים אמר עלייך בכיתה, סמכות בעבודה שצעקה עלייך כי שגית או כל סיטואציה שאתה מתבייש בה או עלול להיות חלש מולה, במיוחד אצל ילדים ואנשים רגישים.

"אחד האופנים שבהם זיכרון חוסר האונים מאוחסן הוא כמתח שרירי, או הרגשת התפרקות באזורים המושפעים בגוף: ראש או גב לנפגעי תאונות דרכים, אברי מין לנפגעי התעללות מינית וכו'.

חייהם של שורדי טראומה רבים סובבים סביב דריכותם לקראת חוויות חושיות בלתי רצויות וניטרולן".

אני רואה את המצב הזה אצל הילדים ובני הנוער שסובלים מקשיים בויסות החושי, הם דרוכים כדי להצליח לנטרל חוויות חושיות שמאתגרות אותם.

זה יכול להיות הנער שנמצא כל היום בטלפון ולא יוצא לים עם החברים שלו כי חושש ממגע החול ומהתחושות שהוא יצטרך לנטרל, זה יכול להיות הנערה שלא מסוגלת ללבוש משהו צמוד ובטח לא ג'ינס, כי יש לה רגישות טקטילית (רגישות יתר במערכת העור) והחוויה שהיא תצטרך לנטרל מתישה אותה לכן היא מעדיפה לא לצאת עם החברות כי כולן לבושות בג'ינס והיא לא רוצה להראות ולהרגיש חריגה.

הם מסתירים את התחושות ומנסים לא לתת להם מקום, לדחוק הצידה, לא להרגיש !!

"לא להרגיש" הזה לפעמים משתלט על עוד חלקים בחייהם. הם לא נמצאים בתוך הגוף שלהם, הם מתנתקים ולפעמים סובלים מתת רגישות ואז לעיתים מחפשים מגעים חזקים בצורה קיצונית, כדי להרגיש, ובנוסף הם מתפרצים וכועסים באופן קבוע ולא מצליחים לווסת את רגשותיהם.

החלק הכי מעניין בעבודה שלי הוא הפענוח, הפירוק של התחושות באמצעות כלים כמו התמקדות, תרגולי נשימה, דמיון מודרך תוך כדי מגע עמוק ממש.

דרך בחינה של התחושות וחיבור לגוף, אנחנו פותחים צוהר אל עולם שמחבר בין גוף לרגשות, וכך דרך עבודה על הגוף מאפשרת שחרור והכרת רגשות, מתן לגיטימציה ופותחת פתח לריפויים נוספים בעתיד.

מזמינה אתכם הורים לבני נוער עצבניים או נמנעים, אם ניסיתם כבר הכל, ועדיין הקושי נשאר ועדיין יש לכם כוח וסבלנות בואו לדבר איתי עם הנער/ה בגובה העיניים ונראה איך אפשר לפרום את הקשרים שנוצרו, לעזור להם לארגן את החושים והגוף ולהגיע לשלווה ורגיעה והכי חשוב אני עובדת במקביל עם ההורים על מנת שהשינוי יהיה ברמת הבית בנוסף לרמה האישית של הנער/ה.